Secretul succesului
În lecţia precedentă s-a văzut că pentru mai bine de 2 milioane de ani, Pământul a găzduit nu doar una singură, ci o multitudine de specii umane. De asemenea, toate speciile umane au fost animale lipsite de importanță, cu impact redus asupra ecosistemului. Brusc, acum aproximativ 70 000 de ani, o specie umană specială, specia noastră, Homo sapiens s-a răspândit din Africa de Est în întreaga lume. A dus toate celelalte specii umane la dispariţie și a devenit cel mai puternic și cel mai important animal de pe planeta Pământ.
Cum s-a întâmplat acest lucru, care este secretul succesului sapiens? Întrebarea nu are un răspuns simplu pentru că Homo Sapiens a trăit cu mult timp înaintea celor 70.000 ani și nu a produs nimic special înaintea acestui moment istoric. Sapiens din Africa de Est, de acum aproximativ 100 000 de ani arătau deja ca noi, aveau organisme absolut similare nouă. Chiar și creierul lui sapiens din urmă cu 100 000 ani era similar cu al nostru atât în mărime cât şi formă. Cu toate acestea, aceşti sapiens arhaici de acum 120 000 ani nu au produs nici un instrument sofisticat, nu au realizat fapte deosebite, nu se bucurau încă de nici un avantaj marcant față de alte specii umane, cum erau neanderthalienii sau Homo Erectus sau Homo Denisova.
Primul val al migraţiei
De fapt, atunci când unii sapiens vechi au migrat pentru prima dată în Orientul Mijlociu acum aproximativ 100 000 de ani, au fost împinşi înapoi de neanderthalieni, populaţia nativă din Orientul Mijlociu. Acest lucru este demonstrat de felurite rămășițe de sapiens în diferite locații din Orientul Mijlociu în jurul ceea ce este astăzi Israel și Palestina, Iordania și, și Liban. Sapiens au ajuns de fapt pentru prima dată în aceste zone în urmă cu 100 000 ani și nu cu 70 000 ani în urmă. Și după un timp rămășițele de sapiens dispar şi găsim numai fosile de Neanderthal. Acest fapt îi face pe majoritatea cercetătorilor să fie de acord că sapiens a făcut prima încercare de a migra din Estul Africii spre Orientul Mijlociu acum 100 000 ani în urmă și în această primă întâlnire dintre sapiens și neanderthalieni, neanderthalieniiau fost mai bine pregătiţi şi au câştigat; astfel sapiens a dispărut din Orientul Mijlociu și a populat doar Africa de Est.
Al doilea val
Cu toate acestea, 30 000 ani mai târziu, în urmă cu aproximativ 70 000 de ani ceva uimitor s-a întâmplat la Homo sapiens și acesta a dezvoltat abilităţi speciale, care l-a făcut să se poată răspândi de acolo peste tot în lume. Acest al doilea val de sapiens a părăsit Africa pentru a doua oară, a migrat din Africa de Est prin Peninsula Arabică în Orientul Mijlociu. Și de această dată ei l-au izgonit pe omul de Neanderthal și pe toate celelalte specii umane nu numai din Orientul Mijlociu, dar de pe fața pământului. Într-un timp extrem de scurt, sapiens a reușit să se stabilească nu numai în Orientul Mijlociu, dar și în Europa, Asia Centrală, Asia de Sud și Est. Sapiens a ajuns în China și Coreea acum aproximativ 60 000 de ani. În urmă cu aproximativ 45 000 ani sapiens a reuşit inclusiv să traverseze marea și a ajuns în Australia, un continent la care nici o altă specie umană anterioară nu a reuşit să ajungă. Nici Homo Erectus, nici omul de Neanderthal, nimeni nu a ajuns până în Australia înaintea cuceririi Australiei de către Sapiens acum aproximativ 45 000 de ani, o etapă istorică necunoscută nouă dar cel puţin la fel de importantă ca şi cucerirea Americii de către Christopher Columbus în 1492. Mai târziu Sapiens s-a răspândit într-un alt continent la care nu a ajuns la nici o altă specie precedentă, şi anume continentul Americii, în urmă cu aproximativ 15 000 de ani. Pentru a trece oceanul, sapiens a avut abilităţi speciale, nu a putut trece înnot oceanul. Pentru a ajunge în America, sapiens a trebuit întâi să poată supraviețui în climatul arctic foarte rece al nordului Siberiei și Alaska, la temperaturi de minus 50 de grade Celsius în timpul iernii.
Primele indicii
Pentru toate aceste provocări, Sapiens a trebuit să se adapteze foarte, foarte repede în termeni evolutivi, la condiții ecologice complet noi. Sapiens a evoluat pentru prima dată în Africa de Est şi a trăit acolo pentru 100 000 sau 200 000 ani, fiind deci fizic foarte bine adaptat la climatul cald de savană africană, la animalele şi plantele din savană, la geografia şi topografia locală. Dar odată ce sapiens a început răspândirea în întreaga lume,a avut câteva mii de ani să se adapteze la condiţii complet diferite. În esență aceiași sapiens care au trăit pentru zeci de mii de ani în Africa de Est apar dintr-o dată în Rusia, India, Noua Guinee. Acesta este primul indiciu că ceva cu adevărat remarcabil s-a întâmplat cu Homo sapiens acum aproximativ 70 000 de ani şi anume răspândirea şi adaptarea rapidă. Al doilea indiciu a fost apariția noilor tehnologii acum aproximativ 70 000 de ani, cum ar fi probabil bărci sau plute sau alte tipuri de ambarcațiuni pentru navigație. Sapiens a ajuns pe plajele Australiei acum 45 000 de ani ca primi exploratori, fără să poată înnota pentru mii de km şi fără a ști că Australia există acolo. Majoritatea cercetătorilor estimează că acum 45-50 000 ani Sapiens din Asia de Sud-Est din ceea ce numim astăzi Indonezia au construit bărci sau plute pe care a organizat transportarea unei întregi societăţi. Acesta fiind modul în care Sapiens a ajuns în Australia, şi mai târziu în Japonia, Taiwan și așa mai departe. Barca a fost deci o invenție foarte importantă pentru omenire.
O descoperire aparent banală
O altă invenție foarte importantă, deseori desconsiderată, care apare în repertoriul arheologic de aproximativ 40-50 mii de ani în urmă este acul.
Nu sună ca o invenție revoluționară dar acul a fost de fapt una dintre cele mai importante invenții din întreaga istorie a omenirii. Cu ajutorul lui, oamenii au putut combina blănile de animale pentru a crea felurite haine. Neandertalienii au avut şi ei se pare un fel de costumaţie din blană de urs sau piele de cerb pentru a se încălzi. Dar ei nu puteau coase aceste bucăţi împreună pentru că nu aveau ace. Astfel doar sapiens a inventat acul şi a fost capabil să coasă pentru a produce haine noi, protecţie termică flexibilă, precum şi cizme şi corturi și alte lucruri de genul acesta. Aceasta a fost probabil cheia specială a lui sapiens cu care a rezolvat problema explorarării zonelor reci din Siberia și Alaska. Neandertalienii erau foarte bine adaptaţi la viața din epoca glaciară din Europa, cu toate acestea nu au putut explora Scandinavia sau nordul Siberiei pentru că era prea frig pentru ei. Sapiens pe de altă parte a evoluat în condițiile temperate din Africa şi a reuşit să exploreze Siberia, deoarece a avut acul și a putut coase corturi si cizme și scuturi termice. O altă invenție au fost lămpile din piatra sau lut, în care sapiens punea grăsimea animalelor vânate.
Astfel acesta a putut să se târască în peşteri şi să producă pentru prima dată forme de artă; faimoasele picturi rupestre. Aceste prime lămpi de petrol sau grăsimi au fost apărut pentru prima dată acum 40-50 000 ani. Ele au fost cheia unei viitoare revoluții artistice. În paralel omul dezvolta constant toate celelalte unelte, cum ar fi cuțitele de piatră, ciocane, topoare.
O evoluţie accelerată
Anterior acestora, neanderthalienii şi Homo Erectus aveau aceleași unelte cum era suliţa pentru sute de mii de ani, fără vreo schimbare. Dar începând cu aproximativ 70 000 ani începem să vedem o continuă schimbare în tehnologia fabricaţiei uneltelor, la fiecare câteva mii sau sute de ani câte un stil nou de vârf de lance sau de cuțit. Tot atunci apar şi primele forme de artă primitivă, primele bijuterii precum şi comerțul între triburi diferite; acest subiect va fi discutat în detaliu mai târziu. Apar şi primele societăți cu sute de oameni, și nu doar triburi de zeci de oameni, precum şi primele dovezi ale religiei.
Ca un exemplu, aici este statuia din fildeș Stael creată de sapiens în Germania în urmă cu 30 000 de ani, un corp uman cu cap de leu; fiind una dintre cele mai vechi piese de artă şi o primă dovadă a unei capacităţi umane ce va marca viitorul: imaginaţia. Existau lei în acea perioadă, existau şi oameni dar nu existau oameni cu cap de leu; acest personaj exista doar în imaginaţia fertilă a creatorului.
O adevărată revoluţie
Pentru a cuprinde acest val de invenții și revoluții tehnologice, apariţia artei și a religiei, noile structuri politice și mai presus de toate răspândirea rapidă a lui sapiens în întreaga lume, majoritatea cercetătorilor cred că toate aceste realizări au fost rezultatul unei revoluții în abilităţile cognitive ale lui sapiens. Revoluţia cognitivă cuprinde noile abilităţi în comunicare, memorie şi învăţare. Sapiens înaintea acestei revoluţii erau fizic şi genetic identici cu noi, aveau creierul de aceeași mărime, dar au avut capacităţi limitate, abilităţi cognitive reduse, nu puteau vorbi sau gândi cum o facem noi astăzi. Ei foloseau forme de vorbire şi aveau crezurile lor dar într-un mod mult mai restrâns și mai puțin sofisticat. Însă sapiens care au condus neanderthalienii la extincţie acum aproximativ 30 000 de ani, oamenii care s-au stabilit în Australia pentru prima oară, cei care au conceput omul-leu Stael deja vorbeau și gândeau la fel ca oamenii moderni.
Începuturile istoriei
Ei sunt rezultatul primei marii revoluții a istoriei, practic revoluția care a început istoria. Înaintea revoluției cognitive oamenii nu erau cu nimic diferiţi de orice alt animal; aveau biologie dar nu istorie. Istoria începe cu revoluția cognitivă. Cum se explică însă această revoluție? Cum ştim, organismul uman nu a suferit nici o schimbare majoră şi totuşi fără nici o nici o schimbare în corp sau creier, dintr-o dată au apărut abilităţi cognitive uimitoare. Majoritatea cercetătorilor consideră că trebuie să fi fost o modificare relativ minoră în structura internă a creierului care a condus la revoluția în abilitățile sapiens. Posibil să fie doar o speculaţie teoretică, pentru că nu avem nici o dovadă fermă, unele mutaţii genetice relativ mici au conectat două părţi diferite ale creierului care au fost anterior separate. Și acest lucru a dus la toate abilităţile cognitive noi; e desigur doar o teorie dar e cea mai bună teorie pe care o avem in prezent. Dacă acceptăm acest lucru, a fost oricum o schimbare minoră în structura creierului, şi ea s-a produs în mod remarcabil numai la sapiens, şi nu la Neanderhalieni sau Denisovani sau la alte specii umane sau animale. Dacă aceasta reacţie biochimică minoră nu ar fi avut loc, umanitatea ar fi rămas un animal nesemnificativ sau lumea ar fi fost poate condusă de Neanderthal. Și sapiens ar fi dispărut. Lipseşte deasemenea o teorie clară despre factorii biologici care au condus la revoluţia cognitivă, dar e mai puțin important. Ceea ce e foarte important pentru înţelegerea istoriei umane sunt schimbările în abilităţile cognitive ale lui Sapiens. Ce are sapiens unic? Dr. Harari discută despre procesele vorbirii şi implicaţiile ei până în zilele noastre, de ce stăpânirea limbii ne-a făcut stăpânii lumii.
Devenind stăpânii lumii
La homo sapiens, începând cu aproximativ 70 000 de ani s-a produs o transformare majoră în comunicare şi anume dezvoltarea vorbirii. Se consideră că vorbirea ne-a făcut stăpânii lumii. Vom aprofunda subiectul vorbirii pentru a vedea ce este atât de special la aceasta faţă de formele de comunicare la celelalte animale. În primul rând, trebuie subliniat că limbajul nostru nu este nici primul şi nici singurul limbaj din lume.
Multe alte tipuri de animale, practic aproape toate animalele au un fel de limbaj. Albinele sau furnicile au un limbaj bazat pe semnale chimice prin care marchează trasee, surse de mâncare sau pericole. Tot aşa Sapiens nu au monopol pe modul de comunicare folosind coardele vocale; au existat limbaje vocale cu mult înaintea a 70 000 de ani; multe animale au încă în zilele noastre coarde vocale, pe care le folosesc pentru comunicare.
Comunicarea la maimuţele verzi
Un studiu remarcabil are ca subiect comunicarea la maimuţele verzi. Iniţial oamenii de știință au crezut acestea emit doar zgomote, strigăte fără sens. Toate sunetele produse de maimuțele verzi sună pentru urechea umană la fel.
O analiză amănunţită a arătat însă că există mai multe modele diferite prezente în zgomotele produse de aceste maimuţe, o mare surpriză a fost când înregistrări diferite au fost redate maimuţelor pentru a se vedea cum reacționează la ele. Astfel s-a descoperit că maimuțele verzi folosesc o formă de limbaj cu apeluri distincte ca semnificație. Anumite apeluri le-au făcut pe maimuţe extrem de speriate, să se uite foarte suspicioase în stânga şi în dreapta şi să se urce într-un copac, cel mai probabil un avertisment că în apropiere se află un leu. Un alt apel le-a făcut pe maimuţe să reacţioneze tot cu frică dar să se uite în sus; aici cercetătorii au considerat că avertismentul este pentru un vultur sau o altă pasăre de pradă. Maimuțele verzi sunt destul de mici şi vulturii sau ulii sunt prădători periculoşi. Un limbaj vocal nu este deci unic pentru sapiens.
Mitul limbajului uman
De asemenea, este incorect să spunem că limbajul sapiens este cel mai sofisticat limbaj vocal. Avem abilităţi sunt cu adevarat remarcabile, dar nu suntem unici. Medalia de aur pentru abilităţile vocale în natură nu aparţine lui sapiens.
Balenele şi elefanţii spre exemplu, au capabilităţi vocale mult superioare nouă, ele pot comunica între ele de la zeci de kilometri, iar în cazul balenelor de la sute de kilometri în ocean, folosind unde sonore foarte complicate pe care oamenii de știință nu le pot încă înțelege. Papagalii de asemenea pot articula orice ar putea spune Albert Einstein, avantajul unui Einstein nu constă deci în capacitatea vocală.
Cum se explică superioritatea limbajului uman
Sursa superiorităţii limbajului uman trebuie deci căutată în altă parte. Ca la orice întrebare importantă a istoriei nu există un singur răspuns ci o listă de răspunsuri posibile. Un prim răspuns afirmă că limbajul uman este uimitor de complex în modul în care poate cumula informații despre lumea înconjurătoare folosind un număr limitat de sunete în scopul de a produce un număr infinit de propoziții cu sens distinct. Importantă este capacitatea noastră de a lua număr limitat de cuvinte și de a le conecta în felurite fraze,cum sunt cele prin care dr. Harari se exprimă acum. Astfel creşte capacitatea lui Sapiens de a stoca și comunica o cantitate imensă de informații despre lumea înconjurătoare. La maimuțele verzi, acestea se pot avertiza că există un leu în apropiere, dar cam asta e limita exprimării lor. În schimb o femeie sapiens poate povesti că a mers la râu pentru a bea apă şi în apropierea râului a văzut un leu înfricoșător care urmărea o turmă de bizoni, poate fugi înapoi la trib să îi avertizeze, iar tribul poate discuta care trebuie să le fie strategia. Acesta este deci prima teorie despre unicitatea limbajului, că ne permite să împărtăşim mult mai multe informații despre mediu decât spre exemplu maimuţele verzi.
A doua teorie - supriză!
O a doua teorie spune că limbajul a evoluat ca un mijloc de schimb de informații despre lume, dar cele mai importante informații erau despre ei înşişi. Într-un cuvânt, cea de a doua teorie susține că limba sapiens este unică şi a a evoluat în acest fel pentru a putea bârfi.
Avem tendința să desconsiderăm bârfa ca pe un obicei prost și relativ neimportant, dar de fapt bârfa este o abilitate benefică. Fără bârfă, este foarte greu să se trăiască într-un grup mai mare și cooperarea eficientă cu alte persoane devine mai dificilă. Trebuie să considerăm că homo sapiens nu este un singuratic, suntem animale sociale. Cooperarea socială este esenţială pentru supraviețuire și reproducere. Pe lângă informaţii despre mediul înconjurător, mult mai importante sunt informaţiile din propriul trib; cine urăște pe cine? Cine înşeala pe cine? Cine este cinstit, cine este de încredere? La vânătoare spre exemplu, este esenţial să ştii pe cine te poţi baza sau cine este laş şi va fugi la primul semn de pericol. Deasemenea dacă doi membri ai tribului luptă e important să poţi decide pe cine ai de gând să ajuţi, dincolo de atributele fizice evidente, să estimezi caracterul fiecăruia.
Relaţiile în grupuri mici
Pentru a supravieţui în societate este esenţială o cantitate masivă de informații despre ceilalţi membri ai tribului. Matematicienii au calculat că într-un trib de 50 de persoane, există un număr de aproximativ 1,225 de relaţii posibile, deci un membru al tribului trebuie să memoreze istoricul a 1,225 de relații diferite.
Dacă se ia în considerare faptul că există relații complexe între trei-patru persoane, putem începe să apreciem cam câte informații avem nevoie pentru o bună funcționare într-un cadru relativ mic, în societăţi de cincizeci-şaizeici de oameni. Studiul maimuţelor, cum ar fi cimpanzeii, babuinii sau gorilele ne arată că şi ele au un puternic interes social, dar capacitatea lor de a bârfi este limitată de limbaj. Informaţiile despre ceilalţi cimpanzei nu se pot transporta, sunt limitate la individ pentru că ei nu pot bârfi. Se estimează că neanderthalienii precum și Homo sapiens acum 100 000 ani înaintea revoluţiei cognitive erau şi ei interesaţi unul de altul dar din cauza limitărilor limbajului nu puteau transmite informaţiile mai departe, nu puteau bârfi. Astfel le-a fost imposibil să trăiască în grupe mari, să coopereze eficient cu un număr mare de străini. Noul limbaj al sapiens, care a apărut în urmă cu 70 000 de ani a lăsat să schimbe informaţii unul despre celălalt, ce fac alte persoane, ce gândesc ele etc. Astfel puteau oamenii decide în cine pot avea încredere, şi astfel a putut începe viața în comunităţi tot mai mari şi dezvoltarea cooperării tot mai sofisticate cu alte persoane prin schimbul de informaţii.
Prezentul, oglindă a trecutului
Această teorie care are bârfa ca motor al progresului limbajului poate suna ca o glumă, dar există numeroase studii în felurite domenii: psihologie, sociologie, economie și chiar biologie, care susțin această idee.
Chiar și în zilele noastre sociologii care se ocupă cu studiul dialogului uman în secolul XXI constată că majoritatea comunicării umane din lume este bârfă. Bârfa o regăsim în emailuri, convorbiri telefonice, ziare, TV, emisiuni de tot felul, nu numai despre persoanele cunoscute direct, dar despre tot felul de lideri și stele de film și așa mai departe. Schimbul de informaţii despre alte persoane este o ocupaţie importantă pentru majoritatea oamenilor şi un subiect de mare interes pentru oamenii din toate culturile, americani și chinezi și israelieni și palestinieni, la toţi le place să bârfească. Chiar și profesorii de istorie discută deseori la masa de prânz pe lângă subiecte istorice despre profesorii care şi-au găsit o nevastă care îi înşeală, sau despre lupta teribilă care a izbucnit între decanul și șeful universității, sau despre unul dintre colegii lor care a deturnat fondurile de cercetare pentru a-şi cumpăra un Lexus. La fel şi la fizicienii şi multe alte categorii de oameni, bârfa este importantă pentru că se concentrează asupra greşelilor celorlalţi oameni, ce anume rupe normele sociale. Se servește astfel funcţia unui poliții morale, ca o compensare pentru vremurile de mii de ani în urmă, când nu exista încă poliție, atunci când bârfa a fost şi poliție și tribunal. Acest schimb de informaţii este esenţial pentru cooperare, pentru că şi cu 50 000 ani în urmă şi în zilele noastre, dacă nimeni nu vroia să coopereze cu tine erai ca şi mort. Atât teoria bârfei precum şi teoria "există un leu în apropierea râului" nu sunt absolute dar plauzibile; împreună ele dau o parte din răspunsul la marea întrebare: ce este atât de special la limbajul noastru, și la specia noastră în general. Există ceva unic şi absolut remarcabil la sapiens care trece dincolo de capacitatea de a transmite informații, această caracteristică va fi discutată acum.
Cu adevărat unic la limbajul uman
Ce este deci atât de unic, de special la limbajul sapiens? Una dintre caracteristici este posibilitatea de a transmite cantități foarte mari de informații despre lumea din jur, despre râuri , lei și bizoni și așa mai departe. O altă caracteristică unică a limbii noastre este cum s-a văzut capacitatea de a bârfi despre alte persoane. Cu toate acestea, caracteristica cu adevărat unică a limbajului nostru nu este atât capacitatea sa de a transmite informații despre lei şi bizoni, cât capacitatea de a transmite informații cu privire la lucruri care nu există, cum ar fi legende, mituri, zei.
Religia a apărut pentru prima dată cu revoluția cognitivă. Multe specii animale și umane au putut exprima ceva anterior, dar datorită revoluției cognitive, Homo sapiens a dobândit abilitatea de a spune că leul este spiritul gardian al tribului nostru sau că există un spirit leu-om care păzeşte tribul nostru. Ficțiunea este unicatul absolut al limbii noastre. Din câte ştim, nici un alt animal nu poate vorbi despre lucruri care nu există. Acest lucru e relativ uşor de demonstrat:
Nu vei putea convinge niciodată o maimuță să vă cedeze o banană cu promisiunea că după ce moare, ea va ajunge undeva în cer într-un rai al maimuțelor, și în acest rai ea va primi banane nelimitate pentru faptele bune pe care le-a făcut în timpul în timpul vieții. Niciodata nu poţi convinge o maimuță cu o astfel de argumentaţie, orice alt animal nu va putea fi păcălit de acest truc.
Sapiens este singurul animal din întreg regnul animal care poate să creadă astfel de povești.
Zâne şi zmei
De ce este acest fapt atât de important și de benefic? S-ar crede că acesta este un în fapt un mare dezavantaj pentru sapiens, la urma urmei ficțiunea și tot felul de legende și mituri pot fi periculoase şi înșelătoare. Dacă traversezi pădurea pentru a căuta tot felul de zâne, zmei şi unicorni ai mai puţine şanse de supravieţuire decât dacă cauţi hrană ca ciupercile sau cerbii. Tot aşa, dacă va petreceti ore în fiecare zi în rugă şi dans pentru un spirit păzitor inexistent, nu este aceasta un timp prețios pierdut? Acest timp poate fi foarte bine folosit pentru căutarea hranei sau a face sex pentru perpetuarea speciei. Aceste argumente sunt valabile, dar fapt este că ficţiunea limbii a fost nu un dezavantaj, dar cel mai important avantaj al lui sapiens faţă de alte specii umane și animale. Aceasta deoarece ficţiunea în limbaj ne permite nu numai să ne imaginăm lucruri noi individual, doar în propria noastră minte, dar ne permite să ne imaginăm lucruri împreună.
Imaginaţia colectivă
Aşa putem țese legende, mituri şi povesti, cum ar fi povestea biblică a creației sau mitul statului naţional. Aceste poveşti colective sunt cele care au dat sapiens capacitatea fără precedent de a coopera flexibil în număr mare și acest lucru este cheia succesului sapiens. Există multe alte motive pentru ascensiunea sapiens dar acesta este cel mai important dintre toate; capacitatea de a coopera flexibil în număr mare este ceea ce a făcut specia noastră stăpâni ai tuturor speciile din lume. Desigur există multe alte specii animale care știu să coopereze în număr mare, furnicile și albinele sunt un exemplu bun. Mii, chiar zeci de de mii de furnici pot coopera eficient pentru a construi un cuib, a-l păzi, a găsi hrană, a avea grijă de larve. Cu toate acestea, furnicile și albinele nu sunt prea flexibile în modul lor de cooperare. Cooperarea lor se bazează pe codul lor genetic, pe ADN-ul lor, şi nu există prea multă flexibilitate în acesta. Furnicile și albinele vor avea o mulțime de probleme să facă faţă la o provocare cu adevărat nouă, un pericol sau o oportunitate.
Alte animale sociale, cum sunt cimpanzeii, elefanții, lupii și delfinii reușesc să rezolve această problemă a flexibilităţii. Cimpanzeii cooperează într-un mod mult mai flexibil decât furnicile și albinele. La orice nouă provocare sau oportunitate ei știu cum să-şi schimbe modul de comportament, deci dezolvă problema flxibilităţii. Dar spre deosebire de furnici și albine ei nu pot coopera într-un număr mare ci doar în numărul mic de persoane pe care le cunosc direct, intim. Cooperarea într-o grupă de cimpanzei se bazează pe familiarizarea directă între fiecare membru al grupului. Dar când un cimpanzeu întâlnește un cimpanzeu dintr-o altă grupă, un străin, ei nu știu cum să coopereze bine cu un scop comun. Sapiens este singurul animal care a reușit să rezolve aceste probleme simultan. Noi putem coopera în moduri extrem de flexibile, chiar mai flexibile decât cimpanzeii, cu nenumărați străini, chiar mai mulţi decât furnicile sau albinele. Dacă este nevoie vom coopera cu milioanele, mult mai mulţi decât furnicile și flexibilitatea noastră se vede în sistemul local sau global social, politic şi economic.
Cooperarea la rudele noastre cele mai apropiate
La verişorii noştri cimpanzeii, adminstrarea problemelor se face tot timpul local, în grupe mici de câteva zeci de persoane, poate 30, poate 50, poate 60. Ei formează prietenii apropiate unul cu altul, vânează împreună, uneori chiar luptă umăr la umăr împotriva dușmanilor,cum ar fi cimpanzeii inamici sau babuinii, sau gheparzii. Structura socială din cadrul grupei de cimpanzei este ierarhică, există un membru dominant, care este aproape întotdeauna un bărbat, numit de către oamenii de știință masculul alfa.
Ceilalţi membri prezintă acestui mascul alfa plecăciuni în timp ce produc sunete ca nişte grohăieli, ritualuri asemănătoare oamenilor înaintea unui rege. Masculul alfa se străduiește să mențină armonia socială din grupa sa şi dacă doi cimpanzei luptă, el va interveni pentru a opri violența și a păstra armonia de grup. Nu rareori va lua cea mai bună mâncare pentru sine, şi va monopoliza femelele fertile pentru sine. Pentru a ajunge în poziţia alfa, este nevoie de o strategie complexă care e legată nu doar de puterea fizică. Asta pentru că doar muşchii nu sunt suficienţi, un individ care provoacă constant pe toţi ceilalţi membri se va confruta rapid cu o coaliţie şi va pierde suportul majorităţii. Strategia ideală pentru a urca în ierarhie este construcţia unei coaliții largi de suporteri, atât masculi cât și femele din cadrul grupului. Există o multitudine de studii sociale la societăţile cimpanzeilor, şi există cazuri în care un mascul relativ slab a reușit să devină masculul alfa deoarece o coaliție mare de femei a preferat să-l susțină împotriva unui rival mult mai puternic; puternic în termen de mușchi nu suporteri. Relațiile dintre membri coaliției se bazează pe contactul intim zilnic; cimpanzeii se îmbrățișează reciproc, se ating, se curăţă deseori de purici şi căpuşe, se sărută, îşi fac favoruri reciproce, similar politicienilor care atunci când vine vorba de alegeri, pozează în mijlocul lumii, îşi agită mâinile, fac promisuni şi oferte. Mascului alfa deci ocupă poziţia sa nu deoarece este extrem de puternic fizic dar pentru că el conduce cu succes o coaliție mare și stabilă. Coalițiile domină, de asemenea, multe aspecte ale vieții de zi cu zi a cimpanzeilor, membri lor vor împărţi tot soiul de alimente râvnite, cum ar fi banane sau frunze zemoase.
Există relații bune și între diferite coaliții, deoarece cimpanzeii trebuie uneori să se apere reciproc împotriva dușmanilor din afară, dar în cadrul oricărui grup există între fiecare doi membri relaţii mai mult sau mai puţin apropiate. Există totuși o limită destul de clară în ce priveşte dimensiunea acestui grup. Acest aspect este extrem de important. Pentru buna funcţionare a grupului, toţi cimpanzeii trebuie să se cunoască foarte, foarte bine. Doi cimpanzei care nu s-au întâlnit înainte nu se vor cunoaşte unul pe celălalt, nu vor avea o istorie împreună, nu vor şti cine este este superior cui pentru că pe lângă poziţia alfa toată structura socială este ca o piramidă. De aceea numărul de cimpanzei într-un anumit grup mărește ordinea socială; însă dacă numărul lor crește prea mult ordinea se destabilizează.
Limita structurilor sociale
Astfel sunt extrem de rare grupurile de cimpanzei cu mai mult de 100 de membri, pentru că în structuri largi ei nu se mai cunosc reciproc şi nu știu cum să se comporte și să coopereze; astfel că ordinea se rupe şi grupul se împarte în mai multe grupuri distincte. Odată ce aceste grupuri distincte sunt formate, ele fac exact opusul cooperării din grup, concurează pentru resurse şi teritoriu. Biologii au documentat cazuri numeroase de război prelungit între între grupări învecinate; inclusiv unele cazuri celebre de genocid.
Un model social similar a dominat probabil viața socială a primilor oameni, inclusiv Homoarhaic sapiens, înaintea revoluției cognitive. Oamenii, la fel ca cimpanzeii, au instincte sociale în a stabili ierarhii, a vâna împreună, a lupta împreună. Similar cimpanzeilor, aceste instincte au fost adaptate la omul preistoric doar în grupuri mici. Spre exemplu, dacă o vale fertilă ar putea aproviziona să zicem 500 de sapiens, chiar dacă există suficientă hrană aceştia trebuie să se pună de acord: Cine ar fi liderii? Cine se însoţeşte cu cine? E foarte complicat, şi după revoluția cognitivă, capacitatea de a bârfi a ajutat homo sapiens în a crea grupuri tot mari și mai stabile. Astfel informaţiile despre celelalte grupe devin accesibile fără a petrece 24 de ore din zi stabilind relaţii directe. Dar chiar și bârfa are limitele sale, nu poți bârfi despre milioane de oameni, sociologii a arătat că limita naturală a unui grup legat doar prin bârfă este de aproximativ 150 de persoane.
Secretul lui sapiens
Acesta este şi motivul pentru care în zilele noastre omul este limitat de acest număr magic de 150. Sub acest număr, comunități, întreprinderi, rețele sociale, precum și unități militare se pot stabiliza natural, prin cunoaştere directă. Într-o unitate militară mică, într-o afacere de familie nu este nevoie de reglementări, grade, titluri și cărți de drept pentru a menține ordinea. În armată un pluton de 30 de soldați sau o companie de o sută de soldați poate funcționa foarte bine doar pe baza relațiilor directe dintre toți soldații, fără o nevoie absolută pentru disciplină și ranguri, pe baza afinităţilor pesonale. Dar odată ce pragul de 150 de persoane este trecut, structura nu mai poate funcţiona pe baza relaţiilor directe. O afacere de familie de succes care crește îşi poate pune singură existenţa în pericol pentru că stabilitatea internă nu mai poate funcţiona pe baza aceloraşi reguli. Cum a reușit însă homo sapiens să treacă acest prag critic de 150 de persoane pentru a dezvolta orașe cu zeci de mii de locuitori, regate și imperii în care convieţuiesc sute de milioane de oameni?
Secretul care a permis lui sapiens să depăşească limita celor 150 de persoane este partea fictivă a limbajului care asigură cooperarea pe scară largă prin crezul comun în mituri, povești, zei etc. Orice structură largă, de la biserica medievală la corporaţiile moderne, funcţionează pe acelaşi principii de cooperare pe scară largă înrădăcinate în poveşti comune, în povești imaginare colective. Astfel, doi japonezi care nu s-au mai întâlnit niciodată şi-ar putea risca viața împreună pentru o cauză pentru că amândoi cred în existenţa națiunii și patriei japoneze. Similar corporaţiile sau sistemele de justiţie sunt tot aşa înrădăcinate în aceste mituri comune. Doi avocati care nu s-au întâlnit niciodată vor putea coopera pentru a apăra un client pentru că ei amândoi cred în existența legilor de justiție, precum și în drepturile omului.
Un adevăr scandalos
Cu toate acestea, nici unul dintre aceste lucruri nu există în afara imaginaţiei şi a poveştilor pe care oamenii le inventează şi şi le spun unul altuia. Adevărul este simplu:
Nu există Dumnezeu în univers.
Nu există națiuni.
Nu există corporații.
Nu sunt bani.
Nu există drepturile omului.
Nu există legi.
Nu există dreptate nicăieri în afara imaginației comune a lui sapiens.
Pentru majoritatea oamenilor, asta sună fantastic, scandalos. Oamenii înțeleg cu ușurință că
triburile primitive undeva în junglă îşi cimentează ordinea socială crezând în fantome și spirite și dans colectiv în jurul focului, dar ceea ce nu reuşim să înţelegem este că toate instituțiile moderne, de la afaceri la societățile și state și instanțe de judecată funcționează pe exact aceeași bază fictivă. Oamenii de afaceri și avocații sunt de fapt vrăjitori foarte puternici; diferenţa între vrăjitorii moderni numiţi avocați și șamanii tribali este simplă; avocații moderni spun o poveste mult mai ciudată.
Şamanii spuneau povești despre fantomele strămoșilor şi stabileau reguli de comportament; avocaţii moderni spun acelaşi lucru doar că regulile nu vin de la fantome ci de la organizații ca Google, Microsoft sau Națiunilor Unite care se pot supăra şi ne vor pedepsi. Acest fapt este însă mult mai ciudat şi greu de înțeles decât poveștile vechi despre fantomele strămoşilor, pentru că putem înţelege intuitiv ce este o fantomă, dar ce este o corporație cu exactitate? Nu e deloc ușor de înțeles şi acesta este subiectul următoarei părţi.
Lumea noastră modernă se bazează în întregime pe credința în lucruri care există doar imaginația noastră comună şi corporațiile și statele nu sunt deloc diferite de spiritele vechi şi fantome, noi oamenii nu ştim cu adevărat cum să creăm o cooperare socială eficientă pentru un număr mare de membri fără a inventa legende, povești și entități virtuale.
Studiu de caz: compania Peugeot
Dr. Harari a arătat în partea anterioară că abilitatea cu adevărat unică a limbajului sapiens este capacitatea de a crea concepte inexistente pentru a genera astfel o colaborare flexibila cu un număr mare de străini. Aşa cum oamenii primitivi cimentau ordinea socială folosind fantome și spirite, oamenii moderni folosesc concepte ca bănci, guverne, țări etc, care funcţionează pe aceleaşi principii. Pentru a familiariza cititorul cu modalitatea practică prin care această conceptualizare funcţionează, dr. Harari va descrie legenda companiei Peugeot.
Aleasă deoarece are ca simbol un leu care merge pe două picioare, similar omului cu cap de leu din peştera Stadel şi similară ca şi funcţiune acestei statuete preistorice. Peugeot este una dintre cele mai vechi şi importante firme producătoare de automobile din Europa precum şi din lume. Începută ca o mică afacere de familie în jurul lui 1896, într-un sat din nord-estul Franței numit Valentini. Astăzi, o sută douăzeci de ani mai târziu, Peugeot are aproximativ 200 000 de angajaţi, dintre care majoritatea sunt complet străini unul altuia, dar cooperează atât de eficient încât Peugeot a produs în fiecare an 1,5 milioane de automobile precum și miliarde și miliarde de euro în venituri. Aceasta este corporaţia Peugeot, una dintre cele mai mari corporații în lumea producătorilor de automobile. Întrebarea este însă, ce este Peugeot cu adevărat?
Disecarea unui mit
O posibilitate este că Peugeot reprezintă masinile Peugeot, pe care le vedem pe străzi și garaje. Acest lucru nu este însă cazul; putem distruge toate maşinile Peugeot din lume printr-o calamitate naturală, acest lucru nu va distruge însă compania Peugeot. Aceasta va continua să existe şi va reîncepe pur și simplu seria de fabricație a autoturismelor noi.
O altă posibilitate este că probabil Peugeot constă în fabricile producătoare, showroom-uri şi dealeri; această posibilitate este la fel de falsă, un alt dezastru poate distruge toate fabricile, cum a fost cazul în al doilea război mondial în care bombardamentele aeriene au distrus tot, mașini, fabricile unor anumite companii. Dar compania a continuat să existe, şi s-a folosit pur şi simplu de bani pentru a reconstrui maşini şi fabrici noi. Probabil că Peugeot este atunci oamenii care lucrează în fabricile și în birourile firmei, contabilii şi secretarele care lucrează pentru Peugeot. Din nou, acest lucru nu este în mod clar adevărat, toți angajaţii Peugeot ar putea intra în grevă şi ar putea fi concediaţi; acest lucru nu ar distruge compania Peugeot, conducerea ar angaja pur şi simplu oameni noi. Poate atunci că managerii sau acționarii, poate ei sunt Peugeot, dar e posibil ca avionul companiei cu toţi marii manageri să se prăbușească și toți managerii să fie ucişi dintr-o dată, acest lucru nu va afecta însă existenţa companiei Peugeot. Compania Peugeot nu este însă nemuritoare, un judecător poate pronunța câteva cuvinte magice și CompaniaPeugeot va dispărea imediat, în cazul că Peugeot ar fi încălcat legi cum ar fi legea monopolului.
Şi când societatea este dizolvată, Peugeot Company dispare, chiar dacă toate maşinile, managerii, muncitorii sunt încă prezenţi. Deci, ce este mai exact Peugeot? În ce sens putem spune că există? Peugeot este o poveste, o ficțiune, ceva ce am inventat şi există numai în propria noastră imaginație ce aparţine unui anumit tip de ficțiuni, numite SRL - societăți cu răspundere limitată. Întrebarea care urmează automat este ce sunt societățile cu răspundere limitată? Cum a zis dr. Harari deja, e mult mai greu de explicat decât ce este o fantomă.
Ce este o societate cu răspundere limitată?
În decursul istoriei, proprietatea a putut fi deținută numai de oameni. Dacă luăm un atelier de producţie de vagoneţi din Franța medievală a secolului al 13-lea, al cărui proprietar îl chema să spunem Ioan. Ioan avea răspundere nelimitată pentru atelierul său; dacă de exemplu un vagonet produs la el se rupea după o săptămână de folosinţă l-ai fi putut da în judecată personal pentru pagubele produse. La fel dacă Ioan ar fi luat un împrumut pentru a finanţa atelierul şi nu ar fi putut rambursa împrumutul, el putea fi judecat pentru asta, şi toate bunurile lui puteau fi confiscate. Şi dacă nu era de ajuns, atunci l-ai fi putut vinde pe Ioan şi pe copii lui ca şi sclavi, sau l-ai fi putut arunca în închisoare până la returnarea împrumutului. Acesta a a fost un mare obstacol pentru antreprenoriat care a oprit inițiativa în domeniul economic, oamenii s-au temut să ia aşa riscuri economice personal mari. Pentru a rezolva această problemă, de-a lungul secolelor oamenii au început să-și imagineze colectiv existența unor societăți cu răspundere limitată. Ce este deci o societate cu răspundere limitată?
Aceste societăți există imaginar independent faţă de oamenii care le-au înființat, de investitori, de manageri. În cazul unui împrumut, o societate cu răspundere limitată este cea care răspunde dacă datoria nu se poate returna şi nu membri fondatori, sau proprietarii sau managerii. Ei pot trăi mai departe în casele lor fabuloase cu maşini sport în curte şi companiile create de ei pot fi falimentare. Şi dacă îi vei întreba unde sunt banii pe care i-ai investit în ei, proprietarul sau administratorul va răspunde că nu el direct a fost cel care a luat banii, ci compania a fost cea care a luat banii, așa că aceştia nu trebuie rambursaţi de către el personal. Du-te deci la companie, dă-o în judecată şi dacă ea poate plăti atunci foarte bine, dacă nu, e problema ta, nu a lor. De-a lungul ultimelor secole, aceste societăți cu răspundere limitată au devenit principalii actori pe plan economic și am devenit atat de obişnuiţi cu ele încât deseori uităm că noi le-am inventat și că ele există doar în imaginația noastră; că Peugeot și Google și Microsoft și General Motors și toate aceste companii sunt doar ficțiuni in capul nostru.
Nu există cu adevarat, doar în poveștile pe care ni le spunem unul altuia. Cum anume putem crea astfel de companie? Ei bine, înapoi în 1896, a existat un om numit Armand Peugeot care a decis că vrea să investească în industria de automobile, o industrie foarte nouă şi periculoasă. Doar că nu a făcut-o personal, ca să nu-şi rişte banii și poziția aşa că a făcut aproximativ același lucru pe care șamanii și preoții și vrăjitori l-au făcut acum mii de ani. Pentru a crea zei, demoni, fantome și alte entităţi imaginare, Armand Peugeot a spus o
poveste, el a convins pe toată lumea să creadă în povestea sa.
Hocus Pocus
Simiar este modul în care preoții catolici crează trupul lui Hristos, corpul lui Dumnezeu, în fiecare duminică la biserică. În conformitate cu dogma catolică, atunci când un preot catolic, îmbrăcat în hainele lui sacre spune cuvintele potrivite, la momentul potrivit, pâinea și vinul obișnuit sunt în mod miraculos transformate în trupul și sângele lui Dumnezeu, preotul spune: hoc est corpus meum.
În latină, acesta este trupul meu şi se referă la trupul lui Hristos. De fapt de aici vin cuvintele magice Hocus Pocus, pentru că aşa au auzit nişte țărani ignoranți care nu știau latină și au amestecat în mintea lor până au ajuns la Hocus Pocus. Această poveste este la baza dogmei catolice, o dată ce preotul spune hoc est corpus meum, obiectul va fi tratat de parcă ar fi într-adevăr carnea lui Dumnezeu și nu o bucată obișnuită de pâine. Acesta este deci modul în care preoții catolici îl crează pe Dumnezeu; în exact același mod, oamenii moderni crează povestea înfiinţării societăţilor. Potrivit acestora, atunci când un avocat certificat, îmbrăcat tot în haine profesionale impresionante, se află la biroul său şi urmează toate ritualurile adecvate, scrie toate vrăjile și jurămintele necesare pe o bucată minunat decorată de hârtie și îşi pune semnatura sa în partea de jos a documentului, Hocus Pocus, o companie nouă este creată. Exact ceea ce Armand Peugeot și avocatul său au făcut în 1896, au trecut prin această complicată ceremonie de înfiinţare a unei societăți noi, cu toate vrăjile și jurămintele juridice. Hocus Pocus, aşa a luat fiinţă compania Peugeot. Armand Peugeot, omul care a creat compania,a murit în 1915, Compania Peugeot însă, numită după el, este încă în viață, dar numai în imaginația noastră comună. Toate aceste poveşti de drept comercial sau dogmă catolică sună acum banale, facile. Este însă dificil este să îi convingi pe toți ceilalți să creadă într-o astfel de poveste. O mare parte din istoria omenirii se învârte în jurul acestei întrebări. Cum să-i convingi pe milioane de oameni, străini unul faţă de altul, să creadă într-o poveste despre zei, societăți cu răspundere limitată, națiuni sau drepturile omului?
O forţă reală în lume
Odată create în imaginaţia colectivă, aceste poveşti dau o putere imensă, deoarece permit milioanelor de străini să coopereze cu obiective comune. Dr. Harari propune însă un exerciţiu de imaginaţie: cât de greu ar fi fost să creaţi state sau biserici sau sisteme juridice, limitându-ne la lucruri reale şi doar prin puterea vorbirii, fără a putea vorbi despre lucruri care nu există cu adevărat. În cercurile academice aceste realităţi se numesc constructe sociale, sau realități imaginare, acesta fiind numele cu care oamenii de știință definesc acest fenomen.
Însă aceste realităţi imaginare nu sunt deloc false. O minciună este atunci când spunem că un leu se află în apropierea râului când știm foarte bine că nu este nici un leu acolo. Asta e o minciună, şi nu este nimic special în minciuni. Maimuțele verzi și cimpanzeii pot de asemenea minți. Sunt cazuri documentate în care o maimuță verde a văzut o altă maimuță verde care tocmai a găsit o banană sau un fruct apetisant. Maimuţa verde a trimis atunci apelul leului, chiar dacă nu există nici un leu în jur şi ea o știe foarte bine. Maimuța care a găsit banana se va speria şi va fugi. Mincinoasa va lua atunci fructul delicios şi-l va mânca. Maimuţele pot şi ele minţi, nu este nimic special în asta, realitatea imaginară este însă cu totul altceva. Spre deosebire de minciună, o realitate imaginară este ceva despre care toată lumea crede că este real. Și atâta timp cât această credință comună persistă, realitatea imaginară este o forță reală în lume. Armand Peugeot, de exemplu, a crezut cu adevărat în existența companiei Peugeot. Sculptorul din peştera Stadel care a creat acel om-leu acum 30 000 de ani credea probabil şi el în existenţa omului leu. Vrăjitorii și preoții nu sunt toţi șarlatani, cei mai mulţi chiar cred în existența zeilor și demonilor.
O realitate duală
În mod similar, cei mai mulţi activiști pentru drepturile omului cred în existența drepturilor omului. În 2011, Organizația Națiunilor Unite a cerut guvernului Libian să respecte drepturile omului pentru cetățenii din Libia, chiar dacă drepturile omului sunt doar născociri ale imaginației noastre, și nu există în realitatea biologică. Cu alte cuvinte încă de la revoluția cognitivă, Sapiens trăieşte într-o realitate duală, prima fiind cea obiectivă, a râurilor, copacilor și leilor şi pe de altă parte într-o realitate imaginară a zeilor, națiunilor și a corporațiilor.
Odată cu trecerea timpului, realitatea imaginară a devenit tot mai puternică, astfel că astăzi însăşi existenţa râurilor și a copacilor și a leilor depinde de harul entităților imaginare. Putem înţeleg astfel de ce abilitatea de a vorbi despre lucruri care nu există a fost de o importanță imensă pentru sapiens, permiţând unui număr mare de străini să coopereze flexibil, ceea ce nici un alt animal nu a putut realiza. Mai există un alt avantaj major, pe care-l vom discuta în partea următoare.
Evoluţia culturală faţă de evoluţia genetică
Acesta se referă la capacitatea limbajului uman de a crea şi adapta flexibil poveşti, de a crea un sistem de cooperare care este poate fi schimbat repede prin schimbarea poveștilor. Astfel de povești se pot schimba dramatic în câțiva ani. De exemplu, în 1789, populația franceză a schimbat aproape peste noapte credinţa în dreptul divin al regilor de a conduce în povestea despre suveranitatea oamenii.
Aceasta a fost Revoluția franceză, o schimbare fundamentală în modul în care oamenii au înţeles distribuţia puterii în politică. Încă de la Revoluția cognitivă, Homo sapiens a fost capabil de a altera aceste poveşti foarte rapid, în conformitate cu nevoile momentului, acest fapt repezentând drumul direct spre o evoluţie culturală accelerată, fără barajele geneticii.
Trucul spălatului fructelor
Evoluția genetică este extrem de lentă, e nevoie de de zeci de mii, de milioane de ani pentru a face o schimbare în comportamentul animalelor. Verii noştri cimpanzeii, animale foarte inteligente şi inventive, nu au fost aproape niciodată în stare să revoluționeze cu adevărat societăților lor, modul de cooperare şi comportament. Există două mari tipuri de cimpanzei, fiecare cu structura socială proprie; cimpanzeii comuni şi cei pitici numiţi Bonobo. Cimpanzeii comuni au tendinţa genetică de a trăi în grupuri ierarhice de mai multe zeci de persoane, întodeauna conduse de un bărbat alfa. Bonobo de asemenea, trăiesc în grupuri mici de câteva zeci de persoane, însă nu sunt conduse de barbaţi, ci de o alianță a femeilor și masculii sunt mai puțin puternici. Diferitele structuri sociale ale cimpanzeilor reflectă diferențele în ADN-ul de cimpanzeu comun si bonobo. Desigur, ADN-ul nu este singurul factor, comportamentul animalelor este influențat și de factorii de mediu și, de asemenea, influențat de personalitățile individuale. Dr. Harari prezintă acum povestea maimuţelor japoneze macac (macaque), studiate în mediul lor natural anii 1950 pe insulele Kushima, Miyazaki în Japonia. Pentru a le studia în spaţii liber şi nu în interiorul pădurii, cercetărorii au pus cartofi dulci pe malul laculurilor sau ale mărilor. Maimuțele au venit, atrase de cartofii dulci, însă aceştia erau plini de nisip.
Maimuţele au tot încercat să cureţe cartofii de nisip prin felurite metode, până când o femelă maimuță macac, numită Emu de oameni, a găsit o metodă ingenioasă de a curăța cartofii dulci rapid și eficient; şi anume a-i spăla în apa mării. La început doar Emu știa acest truc, dar apoi alţi macaci au început să o imite. Acum, după 60 de ani, toate maimuţe macac continuă să ştie să spele fructele în apa mării, deci animalele pot învăța trucuri noi și să le treacă de la una la alta fără a fi nevoie de o schimbare a ADN-ului. Dar aceste schimbări sunt relativ rare şi se întâmplă de obicei numai cu comportamente relativ minore, cum ar fi spălatul mâncării. Modelele sociale de bază nu se schimbă, dacă nu există o schimbare în ADN-ul sau o schimbare dramatică în mediul înconjurător. Bonobo trăiesc într-o societate egalitaristă dominată de alianțe feminine.
Cimpanzeii comuni nu pot însă lua lecții de la rudele lor bonobo și să organizeze o revoluție feministă să proclame că structura masculului alfa este abolită şi vor trăi în egalitate şi că de acum înainte toţi cimpanzeii se bucură de drepturi egale în societate. Nu pot organiza astfel de revoluții dramatice pentru că ele necesită o schimbare in ADN, o mutaţie genetică.
Înapoi la societăţile pre-umane
Tot aşa oamenii preistorici nu au pornit nici o revoluție socială, politică sau culturală aşa că orice invenţii nu au rezultat din iniţiative culturale şi au necesitat sute de mii de ani. De exemplu, specia Homo erectus, cea mai longevivă dintre speciile pre-umane supravieţuind 1,5 milioane de ani, a rămas din câte ştim exact la fel tehnologic şi cultural. Uneltele pe care le găsim la acesta acum o sută de mii de ani sunt aceleaşi cu cele create acum 1,5 milioane de ani. Acesta nu a traversat nici revoluție în tehnologie, și probabil nici în societate, sau politică. În schimb, de la Revoluția cognitivă încoace, de aproximativ 70 000 de ani sapiens au fost capabili să-şi schimbe comportamentul rapid. Astfel transmiterea de modele sociale la generațiile viitoare s-a putut face fără modificări genetice sau de mediu. Un prim exemplu este structura elitelor fără urmaşi din istorie. Aceste grupuri puternice cum erau preoția catolică sau budiştii monastici contravin principiului fundamental al selecției naturale pentru că această parte dominantă a societății se abţinea de bunăvoie de la procreare. În contrast, cimpanzeii masculi alfa îşi folosesc puterea în societate pentru a face sex cu cât mai multe femele posibil, astfel că genele lor trec la generaţiile următoare. Însă în structurile catolice, masculul alfa catolic numit papă se abține complet la actul sexual și de îngrijire a copilului. Cum au reuşit atunci preoția catolică nu numai să supraviețuiască dar şi să câștige atât de multă putere în ultimii 2000 de ani? Fără a trece gene la generaţiile următoare, doar poveşti, miturile sfinților, ale Noului Testament de la o generație la alta.
Revoluţii culturale accelerate
Puterea Sapiens de a schimba structurile sociale în termen relativ scurt, fără a implica genetica se poate exemplifica cu o femeie născută să spunem în jurul anului 1900, care a trăit până la frumoasa vârstă de 100 de ani, murind deci în anul 2000.
Această femeie a trăit în copilărie sub al doilea Reich al dinastiei Hohenzollern până la 18 ani, apoi a trăit după revoluția germană din cauza înfrângerii Germaniei din primul război mondial sub Republica de la Weimar. Și poveștile despre putere și politică și relațiile dintre persoane au fost acum povești complet diferite, oamenii s-au comportat diferit. Apoi a venit anul 1933 și Revoluția nazistă a venit cu o grămadă de povești noi. Norme de comportament, ce este bun și ce este rău, toate acestea s-au schimbat în următorii 12 ani, oamenii din Berlin au trăit, au gândit în conformitate cu povestea nazistă. Și apoi a venit 1945 cu marea înfrângere în faţa Rusiei şi stabilirea unui alt regim comunist în Berlin. Această femeie se află deja în al 4-lea tip de regim, într-un sistem social, politic și economic complet diferit timp de aproximativ 40 de ani, până când a venit 1989. Odată cu căderea blocului comunist şi apoi reunificarea Germaniei, această femeie se găseşte pentru a 5-a oară într-o societate umană diferită. Iar ea a petrecut ultimul deceniu al vieții sale ca cetățean al unui stat liberal, democratic, o Germanie reunificată.
Pe parcursul vieţii această femeie a reușit să fie o parte a cinci sisteme foarte diferite social, economic, politic şi cultural, chiar dacă a avut exact acelasi ADN de la început până la sfârșit. Ce s-a schimbat, au fost doar poveștile pe care oamenii din jurul ei le-au spus, și pe care ea le-a crezut mai mult sa mai puţin.
Abilităţile lui Homo Sapiens
Această flexibilitate este fundamentală pentru succesul lui Sapiens în lume. Într-un un conflict direct, un Neanderthal ar fi învins cel mai probabil un Sapiens, dar în faţa a sute de Sapiens, neandertalienii nu au mai avut nici o şansă. Abilitățile sociale inferioare ale lui Neanderthal se manifestau în lipsa comerțului, acesta fiind demonstrat de arheologi. Nu s-a găsit nici o dovadă a tranzacțiilor între triburi diferite de Neanderthal, în schimb Homo sapiens de acum treizeci-patruzeci de mii de ani practica deja comerțul inter-tribal. S-au găsit de exemplu în şantiere arheologice din mijlocul Europei scoici originare din zona mediteraneană sau coasta Atlanticului.
Din câte ştim, Sapiens care trăiau spre exemplu în Ungaria acum 30 mii ani, nu au mers distanţe atât de mari, ei tranzacționau mai degrabă cu triburile vecine. Pe lângă comerţul cu obiecte, se puteau tranzacţiona informaţii, creându-se o reţea mult mai densă de cunoștințe despre lume decât rețeaua neanderthalienilor. O altă diferenţă a fost în tehnicile de vânătoare, există dovezi clare că sapiens puteau vâna în grupe foarte mari, pe când neanderthalienii în grupe mici. Există dovezi arheologice că sapiens a fost capabil să înconjoare turme mari de animale din toate părțile pentrua le tăia şi construia capcane sofisticate pentru animale, cum ar fi garduri, șanțuri pentru a bloca toate posibilităţile prin care animalele ar fi putut scăpa. Un număr mare de sapiens ar fi împins apoi turme mari de animale, cai sau bizon în capcane, pentru a putea apoi într-o singură zi să producă un masacru omorând o mulţime de animale pentru carne, grăsime, piei sau oase. Aceste abilităţi de cooperare în număr mare au servit sapiens şi în confruntările cu neanderthalienii, fiind mult mai versatili și inventivi. Chiar dacă sapiens pierdeau prima confruntare, ei puteau inventa repede trucuri noi, stratageme care le permiteau să câștige orice conflict următor.
Revoluţia cognitivă, un rezumat
Să încercăm a rezuma atunci ce anume a adus revoluţia cognitivă. Există trei teorii complementare. În primul rând este teoria oamenilor care vor să împărtășească mai multe informații despre lumea înconjurătoare, pentru a transmite cantități tot mai mari de informații cu privire la lumea naturală, lei, râuri, fapt evident foarte important pentru supraviețuire și reproducere. În al doilea rând, avem teoria Bârfei, care a permis oamenilor să trăiască în grupuri coezive tot mai mari până la limita naturală de 150 de persoane. În al treilea rând, teoria despre ficțiune și limbajul ficţional, care permite conceptelor inexistente în lumea naturală să-şi facă loc în imaginaţia colectivă.
Aceasta a deschis calea spre o inovare rapidă în comportamentul social, condusă de poveşti şi mituri. Odată ce comportamentul social este reglementat de povești, ordinea socială se poate schimba rapid prin schimbarea acestor povești. Revoluţia cognitivă a fost deci pasul fundamental prin care Homo sapiens a cucerit lumea şi a devenit cel mai important animal al lumii. Aceasta este de asemenea linia de demarcație între biologie și istorie, începutul istoriei. După Revoluția cognitivă, sapiens a devenit practic un alt fel de animal, încă nu unul foarte important. Înaintea ei, speciile pre-umane puteau fi explicate folosind aceleași teorii biologice pe care le folosim pentru a explica cimpanzeii, lupii și furnicile. După însă, modelele biologice nu mai sunt suficiente. Putem înţelege deasemenea de ce sapiens începe construirea unei naraţiuni istorice, o poveste paralelă lumii biologice reale. Spre exemplu pentru a explica Revoluţia Franceză, cunoaşterea intimă biologică a corpului, a ADN-ului uman explică de ce sapiens caută mâncare, are dorinţe sexuale sau caută oxigen pentru respiraţie, dar nu explică cauzele adevărate ale acestei revoluţii. Aceasta nu a fost rezultatul unei simple mutaţii biologice, ci a unei dinamici sociale, culturale și politice. Trebuie luate în considerare şi poveștile pe care oamenii le-au inventat și le cred. Un alt fapt important este faptul că omul de acum 40-50 de mii de ani, cel care a sculptat statuia om-leu Stadel, cel care l-a dus pe omul de Neanderthal şi pe toate celelalte specii umane la dispariție gândea deja și simțea ca noi, aveau aceleași abilități cognitive și mentale. Erau, în calitate de creatori, la fel de imaginativi ca și noi şi au avut toată lumea deschisă în fața lor, cu imense oportunități. Ce vor face ei cu tot acest potențial enorm? Cum decurgea viața acum 40 000 sau acum 20 000 ani? Cum erau organizate societățile primitive? Aveau relații monogame? Aveau ceremonii, coduri morale, concursuri sportive și ritualuri religioase? Luptau ei în războaie, revoluții?
Răspunsurile în lecţia următoare, viaţa în Epoca de Piatră.